tisdag 22 oktober 2013

Glass utan ägg!!

 
Glassen längst bak är utan smaksättning, vanlig vaniljsmak. Den främre är smaksatt med kaffe!

Min äldsta son är äggallergiker och har varit sen han var 6 månader. Idag är han 11 år!! Det har  gjort att jag alltid letar och söker efter godsaker och recept utan ägg. Ibland får man göra om recepten och hitta egna lösningar. Men med dagens teknik så är det bara att söka ute i cyberspace. Där hittar jag mycket gott. Då han gillar glass så kände jag att det var dags att hitta ett gott recept på egengjord glass då jag inte är så förtjust i alla dessa tillsatser som finns i allt vi köper. Efter lite surfande så fann jag att många hade gjort enligt receptet nedan. Så gjorde jag också. Å detta är nu den absoluta favoritglassen!! Lillebror är också förtjust! Å även om ni inte har äggallergi i familjen så testa detta! Du kommer att gilla den, det kan jag lämna garanti på!

1 omgång som blir nästa en fylld 2- liters glassburk

5 dl vispgrädde, helst 40%:ig
1 burk kondenserad mjölk
Vaniljsocker, DrOetker

Smaksättning:
Starkt kaffe, lakritspulver, finhackad choklad, jordgubbssylt, hallonsylt, hjortronsylt......... det är bara fantasin som sätter gränser!! Till jul passar det bra med finkrossade pepparkakor. Enklast krossar du dom genom att lägga dom i en platspåse och köra med kaveln på dom! Hur mycket du tar det får du smaka dig fram till. Ha i lite i taget och smaka vartefter!!

Börja med att vispa grädden. Den ska vara lättvispad. Dvs inte hård som om du ska ha den på en tårta, inte så lös så att den fortfarande rinner. Men precis däremellan!! Lagom!!
Häll sedan i burken med den kondenserade mjölken. Blanda försiktigt runt det hela. Smaksätt sedan med vaniljsocker. OBS!! Inte vanilisocker!! Jag använder DrOetkers Vaniljsocker! Perfekt till detta.
Här har du i tills du själv tycker att du fått till en bra vaniljsmak. Det brukar kräva ca 3 tsk. Men smaka dig fram.
OK! Nu har du en bra vaniljglass att utgå ifrån. Nu kan du antingen hälla i en burk och ställa in i frysen. Räkna 6 timmar innan den är klar! Eller så smaksätter du med nåt gott! Själv har jag provat med kaffe. Jag tog då starkt kallt kaffe och hällde i tills jag hade fått en bra smak. Sen in i frysen. Eller så tar du lakritspulver. Samma här, smaka dig fram. Jag fick ganska enkelt fram en smak av klassikern Lakritspuck!! Eller testa med choklad. Jag föreslår att du river eller finhackar den innan du blandar ner. Gör du för stora bitar så sjunker dom bara till botten! Ja, det är bara din fantasi som sätter gränser. Räkna med ca 6 tim i frysen om du häller det i en klassisk 2 liters glassburk. Häller du det i nåt "plattare" gå det så klart fortare!! Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar